فیلم سینمایی ناهید 2020-08-21
نقد و بررسی فیلم ناهید
یکی از نقطههای چرخش فیلم به زمانی مربوط میشود که مادرِ ناهید فوت میکند. همان جا تازه معلوم میشود که خانوادهی احمد و ناهید خویشاوند هستند و چنین مینماید که در جریان مراسم ختم این زن است که آشتی میانشان برقرار میشود و امیررضا نزد مادرش باز میگردد که حالا دیگر در خانهی برادرش مقیم شده است. نقطهی چرخش یاد شده چنین صورتبندی شده که از نگرانی مهربانانهی ناهید نزد بستر مادرش جهشی را میبینیم به منظرهی ناهید که به تنهایی بر سر مزار وی نشسته است. پس از آن است که امیررضا نزد مادرش باز میگردد و به ظاهر پیوند ناهید و مسعود گسسته میگردد.
به تصویر کشیدن این شرط بندی ها و خشونت های موجود در آن، هیچ مفهوم و پیام مشخصی ندارند و بی کاربرد هستند و تنها منجر به طولانی شدن دقایق فیلم شده اند. بازیهای هنرپیشهها به راستی استادانه و ماهرانه است و جای ستایش فراوان دارد. بازیها همه باورپذیر هستند و شخصیتپردازیها بسیار موفق اجرا شده، به شکلی که پس از بیست دقیقه از آغاز فیلم، شخصیتهای اصلی همگی بر جای خود نشسته و آشنا و صمیمی مینمایند. فیلمبرداری به نسبت خوب انجام شده و این که بسیاری از صحنههای مهم از دور یا کنار گرفته شده فنی است که با موفقیت اجرا شده است.
ناهید در بیش از 50 سینما در کشور فرانسه؛ توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده است. در ادامه میتوانید ویدیو مربوط به پشت صحنه فیلم سینمایی هفتاد سی را تماشا کنید. این فیلم توانسته است در جشنوارههای بینالمللی موفقیتهای چشمگیری کسب کند. این اثر در جشنواره کن فرانسه جایزه آینده روشن را دریافت کرد و در جشنواره فیلم بوردو نیز بهعنوان بهترین فیلم انتخاب شد. گفتگوهای فیلم هم به خاطر کوتاهی و هم سادگی و هم لهجهی شمالیای که رویشان نشسته دلنشین و طبیعی مینمایند. نویسندگان در عینِ حفظ سادگی و صمیمیت در گفتگوها، پرسشهایی جدی و مهم را در این میان گنجاندهاند.
ناهید با وجود آن که نشانههای مهر و محبت را نسبت به همهی شخصیتهای داستان نمایان میسازد، با هیچ یک ارتباطی بیدریغ و عمیق ندارد و چنین مینماید که در ضمنِ رفتار مهربانانهاش، همواره حسابگریها و منافع شخصی خود را هم پیش چشم دارد. او در ابراز هیجان و عواطف به شکلی ناشیانه اغراق میکند، هنگام خرید مبل رنگ سرخ نمایانی را بر میگزیند و آن را به شکلی نمایشی در خیابان حمل میکند و هنگام دیدار با دلدار عطری تند به خود میزند. با این همه در سراسر فیلم از ابراز همدلی و همدردی با دیگران عاجز است.
یعنی پیوندی عاطفی یا قدرشناسانه با این چیزها برقرار نمیکند و آنها را تنها به صورت علایمی قابل جایگزینی به کار میگیرد که به کار گذران امور روزمرهاش میآیند و همواره با دروغ با هم تبادل میشوند. از محتوا و داستان فیلم ناهید چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه ناهید توسط آیدا پناهنده و ارسلان امیری نوشته شده است. «باد وحشی» درامی اجتماعی است که عامریان پس از ساخت چندین فیلم کمدی، تهیهکنندگی آن را برعهده دارد. این اثر فرآیند فیلمبرداری ۵ الی ۶ ماهه دارد که امسال با توجه به مشغول بودن بازیگران در دیگر پروژهها، به مرحله فیلمبرداری نرسید.
یعنی هم مانند احمد دروغگو و شکننده است و هم مانند مسعود مقتدر و درستکار. از این رو نقش مادرانهاش همچون مشتقی و جامعی از صفات پدرانه بازنموده شده است. یک مثلث عشقی در کار است و زنی است که با پسر نوجوانش میان شوهرِ بزهکارِ تازه طلاق گرفتهاش و دوست پسر و خواستگار تازهاش گرفتار آمده است.
خودِ شخصیت اصلی ناهید با بازی ساره بیات، فردی مجهول و غیرقابل درک است. آیدا پناهنده تا اواسط داستان از او شخصیتی مستحکم و مادری دلسوز یاد می کند که نگران وضعیت فرزندش است. پسرِ ناهید که رویه سرکشی را پیش گرفته، تا اواسط داستان توسط فیلمساز پرداخته می شود اما از میانه به بعد، تمرکز از او برداشته می شود و این شخصیت و روحیه نه چندان ملایمش به حاشیه رانده می شود و رابطه ناهید و مسعود جایگزین آن می شود.
درباره فیلم سینمایی ناهید
آیدا پناهنده بطور واضح مشخص نکرده که دلیل رفتار ستیزه جویانه امیررضا نسبت به خواسته های مادرش به چه علت می باشد. آیا او علاقه مند به زندگی در کنار پدرش است؟ پاسخ به این سوال منفی است چراکه وی علاقه ای هم به همراهی با پدرش ندارد و این مسئله را در جریان فیلم اعلام می کند. از طرف دیگر مشخص نیست که به چه دلیل ناهید بطور دائم در حال دروغ گفتن به مسعود است و چرا دائم در حال مخفی کردن مسائل مختلف از اوست.
البته بطور کل « ناهید » فرصتی برای هنرنمایی بازیگران فیلم در اختیارشان قرار نداده و روی هم رفته بازیهای کنترل شده ای از بازیگران فیلم شاهد هستیم. از سوی دیگر با وجود آن که عشق مادرانهی ناهید به پسرش یکی از مدارهای اصلی داستان است، بیشتر شخصیتها بر زبان میآورند که ناهید مادرِ خوبی برای پسرش نیست. مادرِ احمد به صراحت و تفصیل دلیل این داوری را نمیگوید، اما چنین مینماید که پیشداوریهای جنسی و اخلاق مبتنی بر زهد و عفت مبنای این تصور باشد. مسعود اما به روشنی میگوید که دروغگویی ناهید نقطه ضعف اصلی اوست و تاکید میکند که قاضی دادگاه تشخیص خواهد داد که ناهید یا احمد، کدامیک سرپرست «بدتری» برای پسرشان هستند.
سریال مهمونی
بسیاری از گفتگوها با پرسشهایی از این دست پایان میپذیرد و اصولا شمار پرسشها بسیار بیش از پاسخهاست و این عاملی است که بین متنی تاملبرانگیز و جدی با روایتی سرراست و سادهلوحانه تمایز ایجاد میکند. برای دانلود رایگان فیلم ناهید (به صورت قانونی) در کیفیتهای مختلف، روی کیفیت دلخواه خود کلیک کنید یا باکس دانلود در انتهای صفحه مراجعه کنید. در جنگ ایران و عراق زنی اسیر شده و به عراق رفته حال پس از سالیان دراز به ایران ... نگارش «باد وحشی» را داوود خیام و علی زرنگار برعهده داشتند.
فیلم های پژمان بازغی
ناهید با وجود آن که مدام دروغ میگوید، به شکلی چاره ناپذیر فقیر و در عین حال درستکار است. شغل او تایپ کردن پایاننامه است و همیشه با تنگنای مالی روبروست. با این همه بر وسوسهی دزدیدن گردنبند طلای مادرش غلبه میکند و پولی را که اجاره کنندگان پلاژ به عنوان انعام به او دادهاند، به مسعود میدهد. او همچنین خوشقول هم هست و همواره آنچه را که از این و آن قرض میکند به ایشان باز میگرداند. ناهید از همهی شخصیتهای اصلی لطفی مهربانانه دربارهی امور مالی میبیند.
با اینحال نباید از یاد برد که « ناهید » اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده است. فیلم ایرانی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده، نویسندگی آیدا پناهنده و ارسلان امیری و تهیه کنندگی بیژن امکانیان ساخته شده است. فیلم «ناهید» یکی از آثار برجسته و خوشساخت سینمای ایران در سالهای اخیر است.
شکل کلاسیک روایتهای عاشقانهای که رقابتی را نمایش میدهند، شکلی از درام را شکل میدهند که به طور مستقیم از تراژدیهای یونانی وامگیری شدهاند. تراژدیهای یونانی و نوادگان مدرناش پیشداشت نادرست و غیربدیهیِ جبرگرایی و دست و پا بسته بودن آدمیان در برابر تقدیر را بارها و بارها تکرار میکنند. تمام شخصیتهای فیلم کنشگر و فعال هستند و همگی خواستها و میلهایی دارند و در پی ارضای آن هستند. کردارها و گفتارهای همگیشان در این چارچوب برسنجیده و برگزیده میشود.
میشود تا پیش از اکران عمومیاش که ظاهرا اوایل پاییز خواهد بود، حشو و زوایدش را کم کرد تا فیلم ضرباهنگ بهتری پیدا کند. هرچند موضوع آن بهخودیخود، جذابیت و کشش لازم برای جذب حتی مخاطبان عام را هم دارد؛ ولی چیزهایی در فیلم هست که به یکدستیاش لطمه زده. دوقطبی بودن صفات این دو مرد به اطرافیانشان هم تعمیم مییابد. احمد هیچ دوستی ندارد و با همهی آشنایانش کشمکش و دعوا دارد و یک بار هم از ایشان به سختی کتک میخورد. اما مسعود معمولا با دوستانش دیده میشود و اینها کسانی هستند که حاضرند به خاطرش تن به دعوا و کتککاری هم بدهند. یکی از این دوستان که همیشه در کنار دریا حضور دارد، سگی وفادار است که ناظر و پاسبان میعادگاه مسعود و ناهید محسوب میشود.
درباره عدم مذاکره با آمریکا اجماع ملی شکل گرفته است منافع ملی ایجاب میکند که..
این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷آبان ۱۳۹۴در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شده است. شرکت نوری پیکچرز پخش کننده جهانی فیلم حق نمایش ناهید را به بیش از پانزده کشور از آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی فروخته است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و رمانتیک میباشد که به کارگردانی آیدا پناهنده در سال 2015 ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمدزاده, پژمان بازغی, ساره بیات و...
یعنی دربارهی این که چقدر پول و طلا را کجا خرج کرده یا گرو گذاشته و آنکه چه زمانی را کجا گذرانده مدام دروغ میگوید. پسرش امیررضا نیز درست دربارهی همین دو موضوع دروغ میگوید، یعنی از مدرسه و کلاس زبان فرار میکند و پولهایی که قرار است به مدرسه بدهد را گشادهدستانه صرف ولگردیهایش میکند. در ابتدای کار چنین مینماید که این خوی را از پدرش به ارث برده، اما با پیش رفتن داستان معلوم میشود که مادرش هم چنین خصلتی دارد و مدام در حال قرض گرفتن پول از دیگران و خرج کردناش برای چیزهایی بیمعنا و بیفایده مثل خرید مبل قرمز است. گرم کردن دستها با بخاری فضای صمیمانه و امن را نشان میدهد و جایی که احمد با تهدید لاتها روبرو میشود شکایت میکند که دستان امیررضا سرد است.
داستان فیلم ناهید
اما تقریبا همهی شخصیتهای داستان در راه برآورده شدنِ این خواستهای ساده کارشکنی میکنند. همهشان هم مهری به ناهید دارند و بیشترشان با محوریت این مهر است که چنین میکنند. از برادری که به گوش او سیلی میزند و وادارش میکند تا از مسعود جدا شود، تا احمدی که پسرش را از او میگیرد و امیررضایی که دادن پولهای مادرش به مدرسهای که در آن درس نمیخواند را اتلاف سرمایه میداند.
نوید محمدزاده با «باد وحشی» میآید
عنصر جسورانهی دیگری که در فیلم جلب نظر میکند، آن است که سازندگان آشکارا استخوانبندی فیلم خود را بر اساس فیلمِ موفق و بسیار ستایش شدهی «جدایی نادر از سیمین» استوار ساختهاند. این فیلم که موفقیتی جهانی را برای اصغر فرهادی و دستاندرکارانش به دنبال داشت، سبکی پدید آورد که فیلم «ناهید» بیشک دنبالهروی آن و ادامهاش محسوب میشود. این که کارگردانی فیلمی را با اقتباس از فیلم موفقی بسازد نه کاری غیرعادی است و نه بیسابقه. اگر از تصویربرداری فیلم ناهید خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مرتضی قیدی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم ناهید چیست؟ تدوین ناهید را ارسلان امیری انجام داده است.
مادری زمینگیر و بستری و بیهوش دارد که دوستدار اوست، دوست نزدیک و همکاری به نام لیلا دارد که علاقهی میانشان نمایان است و با دیگران از جمله زن صاحبخانهاش هم قضیه به همین شکل است. چون همهی شخصیتهای اصلی داستان او را دوست دارند، هرچند با او رفتاری خشن در پیش میگیرند و در معرض دروغهای او و رفتارهای حسابگرانه و گاه سرد و خشناش قرار میگیرند. ناهید هرچند به همه محبت دارد، اما آن را به مرتبهی مهری بیدریغ و خالص ارتقا نمیدهد و ارتباطش با همهی شخصیتهای داستان هم خشن و پس زننده است و هم حسابگرانه و خودخواهانه. ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیهکنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در ۲۷ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و از ماه فوریه ۲۰۱۶ در بیش از پنجاه سینمای کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز و در اسپانیا (کارامل فیلمز) و یونان (استرادافیلمز) اکران شدهاست.
احمد پسری شیطان و سرکش دارد و در مقابل دختر مسعود آرام و حرف شنو و بیدردسر است. هردویشان فراوان در ساحل دریا دیده میشوند، اما مسعود در بخشی از ساحل است که به خودش تعلق دارد و قلمروش محسوب میشود. در حالی که احمد در سواحل بیصاحب میچرخد و ولگردی میکند. ساحلِ مسعود فضایی تخت و باز و برهنه است که در آن زمین و دریا با هم هماغوش میشوند، و ناهید هم معمولا در این افق با او دیدار میکند. در مقابل احمد همیشه در غیاب ناهید با ساحلی صنعتی، شهری و دستکاری شده روبروست که معمولا خط افق در آن دیده نمیشود.
فیلم ناهید محصول ایران در سال 1394 است که توسط آیدا پناهنده کارگردانی شده. از بازیگرانی که در این فیلم درام و عاشقانه به ایفای نقش پرداختهاند میتوان ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و فریده دریامج را نام برد. ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک با ارسلان امیری به تهیه کنندگی بیژن امکانیان ساخته سال ۱۳۹۳است.
بر خلاف احمد که برای کتککاری و نمایش خشونت آمادگی دارد، مسعود هرگز رفتاری خشن از خود نشان نمیدهد. در مقابل احمد سخنی نرم و ملایم و گفتاری صلحجویانه دارد در حالی که گفتار مسعود گهگاه خشن و تحکمآمیز و تند میشود. جالب آن که احمد که مشکل اصلیاش اعتیاد بوده و به این خاطر مهر ناهید را از دست داده، در فیلم سیگار نمیکشد، اما مسعود که مدام با اعتراض ناهید روبروست، گویا به نیکوتین اعتیاد دارد. تغییر جغرافیای فیلم منجر به اختیار کردن لهجه شمالی برای بازیگران فیلم شده اما نتیجه این تغییر منجر به بروز انواع و اقسام اشتباهات گفتاری در فیلم شده است. ساره بیات با اینکه با لهجه ای شمالی دیالوگ ادا می کند، در برخی دقایق این وضعیت را فراموش کرده و به لهجه فارسی باز می گردد! در بخش بازیگری نیز بازیهای درخشانی از بازیگران فیلم شاهد نیستیم.
مقایسهی ساختار این دو فیلم میتواند کاربست دیدگاه شالودهشکنانهای را در زمینهی ایرانی نمایش دهد، که دریدا پیشتر دربارهی متن روسو به زیبایی نشان داده بود. شاید بتوان در نخستین نگاه عمیقترین مهرِ ناهید را نسبت به پسرش سراغ گرفت. اما داستان با دست کشیدن او از این مهر و بازگشتاش نزد مسعود و کوشش برای عبور از مسیرهای قانونی برای گرفتن حضانت فرزندش ختم میشود.
کیهان به اظهارات خاتمی درباره لزوم «تعامل با دنیا» حملهور شد: او کارچاقکن ترامپ است
به خصوص که نویسندگان داستان را با تکرار همین تقابل ختم کردهاند. شاید بهتر میبود برخورد نخست ناهید و مسعود و تکرار آن در فرجام فیلم با نمادهایی ایرانیتر و پرداختهتر رخ مینمود. در میان تمام شخصیتهای داستان، تکیهگاه اصلی ارادهی خودمختار ناهید است و این با تصویر کلیشهای زنان دردمند و ستمدیده که در بسیاری از فیلمها میبینیم، تفاوت دارد. یعنی بخش عمدهی رفتارها و کردارهایی که در فیلم تصویر شده، واکنشهایی است که به کنشهای خودمختارانه و ارادی ناهید مربوط میشود. در واقع در میان تمام شخصیتهای داستان، ناهید تنها کسی است که انگار در هر لحظه دقیق میداند که چه میخواهد و راهی هرچند نادرست و پردروغ برای دستیابی بدان در آستین دارد. با این همه خواستهای ناهید که خیلی بدیهی و ساده هم هستند، مدام با اشکالتراشی و مقاومت محیط پیرامونش روبرو میشود.
یعنی ناهید، احمد و مسعود گویا پدر ندارند و کل داستان که محورش بر کشمکش دو پدر بر سر یک زن استوار شده، گویا حکایت نسلی بیپدر را بازگو میکند. ناهید در فیلم دو نقش اصلی بر عهده دارد که یکیاش زنِ دوست داشتنی و محبوبِ مردان است و دیگری مادری سختکوش و سختگیر که حاضر است هر بهایی را بپردازد تا فرزندش درس بخواند و به سرنوشت پدرِ بزهکارش دچار نیاید. در فیلم دو پدرِ اصلی که دلباختهی ناهید هستند، چنان که گفتیم ضد هم محسوب میشوند و از نظر اخلاقی به واژگونهی رقیب شباهت دارند. ناهید که مادرِ اصلی داستان است، بخشی از صفات هردو پدر را در خود جمع کرده است.
به گزارش همشهری آنلاین، فیلم سینمایی «باد وحشی» به کارگردانی داوود خیام و تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان سال آینده کلید میخورد. درمورد بازیگرهای مرد فیلم به نظرم نوید محمدزاده یک لمپن واقعی است. درباره پژمان بازغی من هیچ وقت در سینمای ایران مردی به این مثبت ندیدم. قهرمانی که بتواند روی حرف خود بایستد و حرف بزند و به نظرم پژمان بازغی در این فیلم این نقش را خوب ایفا کرده است. بازغی به نظرم یکی از معدود نمونه هایی است که نشان می دهد که مرد هم می تواند تلاطم های احساسی خود را کنترل کند و مرد باشد.
سایر عوامل فیلم ناهید
نمونهی این کار را در ورود ناهیدِ نوعروس به خانهی مسعود میبینیم که از درون ماشینِ مسعود و از چشم موبینا، با همان درجه از ابهام که در کودکی تواند بود، نمایش داده شده است. نماد فرعی دیگری که به نظرم خوب پرداخته نشده، مبل قرمزی است که ناهید در اوج بیپولی میخرد و به خانه میبرد و جز یک بار در زمان رسوا شدناش به خاطر عقد با مسعود، هرگز روی آن نمینشیند. این مبل انگار مقابل تختی ساده و فقیرانه قرار میگیرد که مادرِ ناهید بر آن بستری شده است.
{فیلم سینمایی ایرانی ناهید NAHID
|}در زمینهی این دو مرد و فرزندانشان، ناهید بیشک گرانیگاه اصلی داستان و مرکز روایت است. او که نام ایزدبانوی باستانی خانواده و مهر و عشق را بر خود دارد، همهی شخصیتهای فیلم را دوست دارد و توسط همهشان دوست داشته میشود. اما چنین مینماید که پیوندش با مهر و عشق مسئلهآفرین و مغشوش باشد.
ماوی مووی یک رسانه معتبر برای مشاهده آنلاین و دانلود فیلم و سریالهای جدید و قدیمی ایرانی، ترکی و خارجی است. گذشته از این، با توجه به نمادین بودنِ فیلم، میشد پیشنهادهایی برای غنیتر کردن این شبکهی نمادها نیز ارائه داد. یک نمونهاش آن که نام ناهید را که خوش بر ستارهی فیلم برنشسته، میتوانست با نامهایی با دلالت روشنتر همراه شود. یعنی احمد و مسعود و امیررضا و موبینا میتوانستند نامهایی پارسی داشته باشند که همنشینیشان منظومهای معنادارتر از نمادها را به دست دهد. برای دانلود فیلم ناهید به باکس دانلود در همین صفحه مراجعه کنید.
جالب آن که همهی این چیزها با مهر و عشق پیوندی دارند و با همین انگیزه به دست ناهید میرسند. در ابتدای کار این «چیز» کلید خانه است که صاحبخانه به خاطر پرداخت نشدن پول اجاره آن را ستانده، اما همسرش مهربانانه آن را به ناهید پس میدهد. بعد، نوبت به انگشتر خواستگاری مسعود میرسد که جایگزین کلید میشود و نمادپردازیاش هم روشن است. گذار از کلید به انگشتر همتای رسمی شدن پیوند ناهید و مسعود است و جایگزینی دستبند با انگشتر ازدواج غیررسمی این دو را نشان میدهد. جالب آن که هریک از این نمادها برای از گرو در آوردن نمادی دیگر به کار گرفته میشوند. یعنی ناهید انگشتر را میدهد تا کلید را بگیرد و دستبند را برای ستاندن انگشتر گرو میگذارد، و در هر نوبت هم دروغی چشمگیر میگوید.
اینکه در یک اثر قصه گو، اجزای صحیح فیلمنامه و منطق روایی وجود نداشته باشد، حاکی از یک ضعف نابخشودنی است که منجر به ایجاد دافعه برای مخاطب می شود. مخاطب در حساس ترین بخش بخش داستان نمی تواند عشق ناهید به مسعود را باور کند. امیررضا با این همه تفاوتی با پدرش دارد و آن هم این که مهر و محبت ناهید را بی قید و شرط داراست. از این رو به نسخهای جوان و نیرومند و پیروزمند از پدرش شباهت دارد. پدر و پسر در حساب و کتاب هوش و استعدادی دارند و هردو در شرطبندی و قمار مهارتی دارند که باعث پولدار شدنشان میشود.
رخدادهایی تصادفی که به دست تقدیر ظهور میکنند و سیر داستانهای تراژیک را پیش میبرند، به کلی در این زمینه غایب هستند و کل داستان ناهید از گره خوردن کردارهای ارادی و انتخاب شدهی کنشگران شکل میگیرد. چیزهایی که ناهید برای غلبه بر بدهیاش بر صاحبخانه به کار میگیرد، همگی از مسیری مهرآمیز به دست او رسیدهاند. خواه مهر مادرانهی زن صاحبخانه باشد یا مهر جنسی مسعود یا مهر دوستانهی لیلا. ناهید با تمام این نمادهای مهر ارتباطی دور و بیگانه برقرار میکند و آنها را با خیالی راحت جایگزین پول میکند.
«باد وحشی» اولین همکاری محمدزاده با عامریان محسوب میشود؛ این روزها نام این بازیگر علاوه بر «باد وحشی» برای ایفای نقش در «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی نیز شنیده میشود. فیلم سینمایی هفتاد سی به کارگردانی بهرام افشاری، نویسندگی حمزه صالحی و تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان، با فروش ۳۲۵ میلیارد تومانی، رکورد فیلم سینمایی فسیل را پشت سر گذاشت و عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد. شخصیت ناهید در داستان قرار است روایتگر داستان زنی باشد که در جامعه سنتی اش پیرامونش ( در اینجا بندر انزلی ) باید بین انتخاب پسر و همسر جدیدش، یکی را برگزیند. این خلاصه وضعیت « ناهید » می توانست بازه گسترده ای از جزئیات و خرده داستانهای مختلف را شامل شود که با پرورش آنها، با اثری اجتماعی مناسبی مواجه شویم. اما شخصیت هایی که در « ناهید » حضور دارند، تک بُعدی و فراموش شدنی هستند. بیهوده بودن سوگیریِ میل در بسیاری از کردارهای شخصیتهای داستان در کنار ناکام ماندن میلها به این تصور دامن میزند که شاید با درامی سست روبرو باشیم که غلبهی تقدیر بر قدرت افراد را نشان میدهد.
زن با خواستگار تازهاش پیوند برقرار میکند، با مخالفت شوهر قبلیاش و تهدید این که بچهاش را از او خواهد ستاند روبرو میشود و بعد از کشمکشی با او تصمیم میگیرد به شوهر تازهاش پایبند بماند و در برابر تهدیدها مقاومت ورزد. تا اینجای کار هم داستان و هم ساختار به کلی تکراری و آشناست و به ظاهر چیزی در کار نیست که فیلم و فیلمنامه را شایستهی توجهی چشمگیر سازد. فیلم ناهید ساختهٔ آیدا پناهنده، از آثار قابل توجه سینمای ایران است که با رویکردی دقیق به موضوعات اجتماعی، داستانی تاثیرگذار و پرتنش را روایت میکند. این فیلم که در سال ۱۳۹۴ تولید شد، توانست در جشنوارههای مختلف، جوایزی کسب کند و تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیزد. فیلم ناهید توانسته در مجموع برای 2 مورد نامزد کسب جایزه شود. در 33، آیدا پناهنده نامزد جایزه بهترین فیلمنامه و ارسلان امیری نامزد جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم ناهید شدهاند.
البته در بدترین این موارد، بردن احمد به پاسگاه و نشان دادن فیلمی به او که در آن ناهید در کنار مسعود حضور دارد، عجیب و غیرقابل باور است. آیدا پناهنده با اولین فیلم خود «ناهید» این روزها در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره کن حضور دارد. ورایتی در مورد این فیلم ایرانی که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته نقدی نوشته است که ویژگیهای داستانی و تصویری ناهید اشاره داشته است.
اما نکته در اینجاست که به واقع محتوایی ویژه در این فیلم نهفته که آن را از قالب یک داستان عشقی عادی بیرون میآورد و درامی عاشقانه و پیش پا افتاده را به مرتبهی روایتی پیچیده و ریزبینانه از زندگی آدمیان بر میکشد. هنر بزرگ کارگردان و فیلمنامهنویسان به نظرم این بوده که برای بیان آنچه در ذهن داشتهاند ساختی چنین آشنا و بدیهی و دستمالی شده را برگرفتهاند و سخن خود را بر همان سوار کرده و در همان چارچوب بازگو کردهاند. تا حدودی بدان خاطر که با این کار جسورانه سازندگان فیلم خطرِ درغلتیدن به یک درام عاشقانهی عادی را به جان خریده و با کامیابی چشمگیری از آن گذر کردهاند. هفتاد سی که همانند فسیل محصول عامریان فیلم است، تاکنون موفق شده رکوردهای متعددی را در سینمای ایران جابهجا کند. حضور هنرمندانی چون بهرام افشاری، هوتن شکیبا، الهه حصاری، صدف اسپهبدی، حسین پاکدل، مهدی حسینینیا، سیاوش طهمورث و ناهید مسلمی، به این اثر کمدی جلوهای ویژه بخشیده است. همسر سابق ناهید به نام احمد ( نوید محمد زاده ) نیز کارکرد چندانی در داستان ندارد.
در حدی که مسعود در نهایت به خاطر فاش شدن همین دروغهاست که تا حدودی نسبت به او دلسرد میشود. هرچند تصریحی در این مورد وجود ندارد، گویا در پایان داستان که بار دیگر انسجام و بُرندگی به ناهید باز میگردد، عزمی برای دست کشیدن از دروغ و در پیش رفتن راستی در ناهید دیده میشود. یکی از نکات جالب توجه در فیلم آن است که دو مردی که بر سر ناهید با هم رقابت میکنند بر خلاف روایتهایی ساده مانند «خاطرخواه» ضدهایی کامل و نسخههای سیاه و سفید یا خوب/ بد از «مرد» نیستند، و در باطن شباهت چشمگیری دارند. نشانههایی هست که نشان میدهد روی هم رفته خوشقلب و مهربان هستند. شوهر پیشین ناهید معتاد بوده و مسعود نیز به کشیدن سیگار معتاد است، هردو خواهان زندگی با ناهید هستند و هردو بر سر بر عهده گرفتن سرپرستی پسر او با هم کشمکشی حقوقی دارند.
فیلمبرداری این کار که سال آینده جلوی دوربین خواهد رفت، ۵ تا ۶ ماه زمان خواهد برد. اما گذشته از ناهید با دو مادرِ دیگر هم در فیلم سر و کار داریم که به پادنهاد هم میمانند. در برابر پدران که ضد اخلاقی هم هستند، مادران به ضدِ زیستشناختی یکدیگر میمانند. یکی مادرِ خود ناهید است که بستری و مدهوش است و زندگی گیاهی دارد، و دیگری مادر احمد است که زنی مقتدر و نیرومند است و مهری که به پسرش دارد آشکارا به نوهاش هم تعمیم یافته است. جالب است که در نسل بالاتری که این دو مادر حضور دارند، نشانی از پدر نمیبینیم.
، فیلم سینمایی باد وحشی به کارگردانی داوود خیام و تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان سال آینده کلید میخورد. یکی از بهترینهایش صحنهی نخستین رویارویی احمد و مسعود در کنار دریاست. دریای توفانی و احمدِ خشمگین که به قول خودش برای کشتن مسعود آمده، اما با دیدن او ناگهان در مییابد که «او دقیقا همان کسی است که ناهید میخواهد»، و خشمش جای خود را به سرخوردگی و حسد میدهد. حضور سگ و بازی قوی و به یاد ماندنی ایفاگر نقش احمد در این صحنه به ماندگاری این رویارویی افزوده است.
اگر صدای ناهید بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم ناهید یعنی جهانگیر میرشکاری آشنا میکنیم. مهدی موسوی طراحی صحنه فیلم ناهید را انجام نموده و مهدی موسوی طراحی لباس فیلم ناهید را انجام داده است. سودابه خسروی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم ناهید را برعهده داشت. در مجموع بیش از 24 نفر در تولید فیلم ناهید نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. هرچند نوید محمدزاده در دو، سه سال اخیر با ایفای نقش در «شب، داخلی، دیوار» و «برادران لیلا» در درامهای اجتماعی حضور داشت اما «متری شیش و نیم» آخرین نقشآفرینی این بازیگر بر روی پرده سینما بود که به اکران عمومی رسید.
{دانلود فیلم ناهید
|}زنی سعی می کند تکه های شکسته آخرین زندگی خود را ترمیم کند، زیرا اکنون درگیر یک رابطه جدید با مردی است. فردیس فیلم وبسایتی برای ورود به دنیای فیلم و سریال میباشد. به کمک سایت فردیس فیلم میتوانید به آرشیو کاملی از فیلم و سریال های روز دنیا دست یابید و با تماشای فیلم و سریال های سانسور شده در کنار خانواده لحظات خوشی را سپری کنید. پاشا پسر جوانی است که سردسته باند تبهکاری بوده اما عاشق دختری خبرنگار به نام مریم ... ماجرای فیلم با احتیاط فراوان حول موضوع صیغه وروابط زناشویی به شکل خانوادگی میچرخد و البته در قضیه ازدواج موقت حواس نویسنده کاملا جمع بوده تا از اصول اخلاقی و عرفی تخطی نکند . نکته این که ناهید با همه تلاشهایش برای جذب مخاطب حرف چندانی برای گفتن ندارد و با آنکه تصویرسازیهای خوبی دارد ولی.چیزی بیشتر از یک کپی نه چندان با کیفیت از فیلمهایی چون ملبورن .
بیشک اگر «جدایی نادر از سیمین» پیش از آن اکران نشده بود، این برجستگی بیشتر هم میبود. اما شاید بدون آن یک، این یک که همچون نقد و واسازیِ آن مینماید نیز ممکن نمیگشت. فیلمی که تا این حد دقیق به ریزهکاریهای زیستجهان مردمان بنگرد و کشمکشها را با این دقت بیان و تصویر کند، و در ضمن در بستری ساده مانند عشق مثلث جاری شده باشد، فرآوردهای دشوار است. به ویژه وقتی مضمونی کلیدی مانند مفهوم دروغ در آن با چنین قدرتی نمایان شده و به تازیانهی نقدی متین و پنهان آزموده شده باشد. « ناهید » به عنوان اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده تلاش می کند تا قصه ای سرراست درباره انواع و اقسام معضلات اجتماعی مختص به جامعه زنان روایت کند.
هردو علاوه بر عشقی که به ناهید دارند نسبت به او خشم هم دارند و به خصوص نسبت به سایرین رفتارهای تحکمآمیز و خشنی نشان میدهند. هردو خانوادههایی حمایتگر و صمیمی دارند که یکی از ایشان خواهری است که از هر تصمیمشان پشتیبانی میکند. حتا نمادپردازیهای وابسته به آنها هم همسان است، هردو اغلب وقتی با کسی که دوست دارند (ناهید یا امیررضا) همراهند در ساحل دریا نشان داده میشوند، از سردی هوا شکایت دارند و با اعتماد به نفس آینده را پیشگویی میکنند.
فیلم سینمایی سفید برفی بدون سانسور
فیلم سینمایی سگ
فیلم سینمایی سرنوشت
فیلم سینمایی سرکرده
فیلم سینمایی شرایط
فیلم سینمایی شین
فیلم سینمایی شهسوار
فیلم سینمایی شرم
فیلم سینمایی شهر هرت
فیلم سینمایی شنای پروانه